Vi kommer arbeta med detta arbetsområde i ca 6 veckor.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
reflektera över livsfrågor och sin egen och
andras identitet,
·
resonera och argumentera kring moraliska
frågeställningar
Centralt innehåll:
·
Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är
viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i
populärkulturen.
·
Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek
och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra
livsåskådningar.
·
Vad religioner och andra livsåskådningar kan
betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet.
·
Några etiska begrepp, till exempel rätt och
orätt, jämlikhet och solidaritet.
·
Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och
pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt
utanförskap och kränkning.
·
Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det
kan innebära att göra gott.
I arbetet bedöms följande mål:
·
Om du kan resonera och reflektera kring
livsfrågor t.ex. i förhållande till olika religioner och livsåskådningar.
·
Om du som elev kan resonera och reflektera kring
moraliska frågor och vad det innebär att göra gott.
·
Om du kan använda dig av etiska begrepp.
·
Om du kan använda dig av olika källor och kan
resonera kring källornas användbarhet.
Bedömningen sker av:
·
Skriftliga uppgifter om olika saker.
·
Skriftligt grupparbete om hur en religion
behandlar livsfrågor. Redovisas muntligt.
·
Gruppuppgifter som redovisas skriftligt.
Undervisning: Lärarledda
genomgångar, textläsning, skriftliga uppgifter, gruppuppgifter, dilemmaövningar
och titta på film.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar