tisdag 29 oktober 2013

Planering i religion åk 6

LPP i Religion för arbetsområdet: Identitet och livsfrågor åk 6
Vi kommer arbeta med detta arbetsområde i ca 6 veckor.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet,
·         resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar
Centralt innehåll:
·         Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen.
·         Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra livsåskådningar.
·         Vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet.
·         Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
·         Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning.
·         Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.
I arbetet bedöms följande mål:
·         Om du kan resonera och reflektera kring livsfrågor t.ex. i förhållande till olika religioner och livsåskådningar.
·         Om du som elev kan resonera och reflektera kring moraliska frågor och vad det innebär att göra gott.
·         Om du kan använda dig av etiska begrepp.
·         Om du kan använda dig av olika källor och kan resonera kring källornas användbarhet.
Bedömningen sker av:
·         Skriftliga uppgifter om olika saker.
·         Skriftligt grupparbete om hur en religion behandlar livsfrågor. Redovisas muntligt.
·         Gruppuppgifter som redovisas skriftligt.
Undervisning: Lärarledda genomgångar, textläsning, skriftliga uppgifter, gruppuppgifter, dilemmaövningar och titta på film.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar