Vi kommer arbeta med arbetsområdet under tio veckor. Arbetsområdet innehåller två delar: vasatiden och stormaktstiden.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
använda en historisk referensram som innefattar
olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och
utvecklingslinjer,
·
kritiskt granska, tolka och värdera källor som
grund för att skapa historisk kunskap,
Centralt innehåll:
·
Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett
globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
·
Den svenska statens framväxt och organisation.
·
Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess
uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön.
Migration till och från samt inom det svenska riket.
·
Reformationen och dess konsekvenser för Sverige
och övriga Europa.
·
Vad historiska källor, till exempel brev och
andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för
barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
·
Exempel på hur forntiden, medeltiden,
1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom
traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
·
Hur historiska personer och händelser, till exempel
drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt
genom olika tolkningar och under skilda tider.
·
Tidsbegreppet stormaktstiden samt olika syn på
dess betydelse.
I arbetet bedöms följande mål:
·
Vilka kunskaper du har om perioden 1500-1700.
·
Om du kan föra resonemang om orsaker och
konsekvenser av samhällsförändringar och kan dra slutsatser om hur människors
levnadsvillkor förändrades.
·
Om du kan undersöka historiska samband.
·
Om du utifrån historiska källor kan resonera
kring deras användbarhet.
Bedömningen sker av:
·
Skriftliga uppgifter i häftet Vasatiden och
häftet Stormaktstiden.
·
Skriftliga läxförhör på Vasatiden och
Stormaktstiden.
·
Grupparbete: skriva en berättelse som utspelar
sig på Vasatiden.
·
Enskilt arbete: valfri fördjupning om en person
eller händelse under stormaktstiden.
·
Muntlig redovisning: av det enskilda arbetet.
Undervisning: Lärarledda genomgångar, högläsning, titta på film, textläsning i boken, skriftliga uppgifter, skriva en berättelse i grupp, enskilt arbete och muntlig redovisning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar