tisdag 15 oktober 2013

Planering i historia för årskurs 4-5

LPP i historia för arbetsområdet: Norden och Östersjöriket Sverige åk 4-5
Vi kommer arbeta med arbetsområdet under tio veckor. Arbetsområdet innehåller två delar: vasatiden och stormaktstiden.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·         kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
Centralt innehåll:
·         Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
·         Den svenska statens framväxt och organisation.
·         Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
·         Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
·         Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
·         Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
·         Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
·         Tidsbegreppet stormaktstiden samt olika syn på dess betydelse.
I arbetet bedöms följande mål:
·         Vilka kunskaper du har om perioden 1500-1700.
·         Om du kan föra resonemang om orsaker och konsekvenser av samhällsförändringar och kan dra slutsatser om hur människors levnadsvillkor förändrades.
·         Om du kan undersöka historiska samband.
·         Om du utifrån historiska källor kan resonera kring deras användbarhet.
Bedömningen sker av:
·         Skriftliga uppgifter i häftet Vasatiden och häftet Stormaktstiden.
·         Skriftliga läxförhör på Vasatiden och Stormaktstiden.
·         Grupparbete: skriva en berättelse som utspelar sig på Vasatiden.
·         Enskilt arbete: valfri fördjupning om en person eller händelse under stormaktstiden.
·         Muntlig redovisning: av det enskilda arbetet.

Undervisning: Lärarledda genomgångar, högläsning, titta på film, textläsning i boken, skriftliga uppgifter, skriva en berättelse i grupp, enskilt arbete och muntlig redovisning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar