tisdag 15 oktober 2013

Planering i historia för årskurs 7

LPP i historia för arbetsområdet: Forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700 åk 7
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·         använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Centralt innehåll:
·         Jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien.
·         Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
·         Vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
·         Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
·         Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
·         Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.
·         Några historiska begrepp, till exempel antiken, samt olika syn på dess betydelse.
I arbetet bedöms följande mål:
·         Vilka kunskaper du har om forna civilisationer och antiken. Visa i arbetsuppgifter och förhören.
·         Om du kan resonera kring orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och hur människors levnadsvillkor påverkas av den tid de lever i. Visas i arbetsuppgifter och grupparbete.
·         Om du kan använda historiskt källmaterial och utifrån det dra slutsatser, resonera kring källors trovärdighet och relevans. Visas i arbetsuppgifter och grupparbetet.
Bedömningen sker av:
·         Uppgifter i historiskt källmaterial kring flodkulturerna. Inlämning av frågor.
·         Skriftliga förhör om Grekland och Rom.
·         Skriftligt grupparbete som redovisas muntlig: fördjupning i valfritt ämne två och två.
Undervisning: Lärarledda genomgångar, textläsning i läroboken, skriftliga uppgifter, grupparbete kring fördjupning och muntlig redovisning.
Elevaktivitet:
1.      o Läs s. 6-11 i Historia A. Besvara Minns du frågorna 2-4, 8-9, 12-13 på s. 11 skriftligt.
2.      o Läs s. 12-16 i Historia A. Besvara första spalten med Minns du frågorna 2-6, 8, 10-11 på s. 23 skriftligt.
3.      o Läs s.17-22 i Historia A. Besvara andra spalten med Minns du frågorna 1-3, 5-8, 10-11 på s. 23 skriftligt.
4.      o Läs s. 24-35 i Historia A. Besvara Minns du frågorna 1-3. 3-4, 6-10, 13-15 på s. 35 skriftligt.

5.      o Läs s. 36-44 i Historia A. Besvara Minns du frågorna 1-10  på s. 45 skriftligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar