LPP för arbetsområdet: Livsmiljöer årskurs 6
Under ca nio veckor av höstterminen kommer vi att arbeta med detta arbetsområde i ämnet geografi. Du kommer lära dig om hur jordytan förändras på olika sätt, hur jordytan ser ut i Europa, vad som är naturresurser och hur de används samt befolkningsfördelning i Europa och dessa orsaker.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
analysera hur naturens egna processer och
människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av
världen,
Centralt innehåll:
·
Jordytan och på vilka sätt den formas och
förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till
exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor
och natur.
·
De svenska, nordiska och övriga europeiska
natur- och kulturlandskapen. Processen bakom samt deras utmärkande drag och
utbredning.
·
Jordens naturresurser, till exempel vatten,
odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns
och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
·
Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga
Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.
I arbetsområdet bedöms:
·
Dina kunskaper om processer som förändrar natur-
och kulturlandskapet.
·
Om du kan resonera kring processer som förändrar
jordytan och dess konsekvenser för människor och natur.
·
Om du kan beskriva samband mellan natur- och
kulturlandskap, naturresurser och befolkningsfördelning.
Bedömning sker av:
·
Plansch som handlar om någon process som
förändrar naturen. Görs i grupp.
·
Två prov på arbetsområdets innehåll.
·
Uppsats om någon naturresurs.
·
Muntliga redovisningar av de skriftliga arbeten
du gjort under hela arbetsområdet (planschen och uppsatsen).
Undervisning:
Under arbetsområdet kommer du få lärarledda genomgångar, läsa olika texter, titta på film, göra en plansch tillsammans i grupp, skriva en uppsats, redovisa muntligt och göra ett prov.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar