torsdag 8 augusti 2013

Planering Livsmiljöer


LPP för arbetsområdet: Livsmiljöer årskurs 6

Under ca nio veckor av höstterminen kommer vi att arbeta med detta arbetsområde i ämnet geografi. Du kommer lära dig om hur jordytan förändras på olika sätt, hur jordytan ser ut i Europa, vad som är naturresurser och hur de används samt befolkningsfördelning i Europa och dessa orsaker.

Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:

·         analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,

Centralt innehåll:

·         Jordytan och på vilka sätt den formas och förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.

·         De svenska, nordiska och övriga europeiska natur- och kulturlandskapen. Processen bakom samt deras utmärkande drag och utbredning.

·         Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.

·         Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.

I arbetsområdet bedöms:

·         Dina kunskaper om processer som förändrar natur- och kulturlandskapet.

·         Om du kan resonera kring processer som förändrar jordytan och dess konsekvenser för människor och natur.

·         Om du kan beskriva samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och befolkningsfördelning.

Bedömning sker av:

·         Plansch som handlar om någon process som förändrar naturen. Görs i grupp.

·         Två prov på arbetsområdets innehåll.

·         Uppsats om någon naturresurs.

·         Muntliga redovisningar av de skriftliga arbeten du gjort under hela arbetsområdet (planschen och uppsatsen).

Undervisning:

Under arbetsområdet kommer du få lärarledda genomgångar, läsa olika texter, titta på film, göra en plansch tillsammans i grupp, skriva en uppsats, redovisa muntligt och göra ett prov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar