måndag 19 augusti 2013

Planering Imperialism och Världskrig åk 8-9

LPP för arbetsområde: Imperialism och världskrig 1800-1950

Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·         kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap
Centralt innehåll:
·         Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
·         Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
·         De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
·         Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
·         Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
·         Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
·         Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.
·         Några historiska begrepp, till exempel mellankrigstiden, samt olika syn på deras betydelser.
I arbetet bedöms följande mål:
·         Vilka kunskaper du har om t.ex. epoken, dess skeenden och viktiga gestalter.
·         Om du kan resonera kring orsaker och konsekvenser kring t.ex. förintelsen och folkmord.
·         Om du kan granska och värdera historiska källor.
·         Hur du använder historiska begrepp.
Bedömningen sker av:
·         Ditt skriftliga arbete om imperialismen.
·         Grupparbete om första världskriget.
·         Två läxförhör: det första efter första världskriget (om imperialismen och första världskriget) och det andra efter andra världskriget (om mellankrigstiden och andra världskriget).
·         Grupparbete om andra världskriget.
Undervisning:

Genomgångar, läsning av texter, filmvisning, enskilt arbete, grupparbete och muntlig redovisning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar