tisdag 7 oktober 2014

LPP: Kring forntid och medeltid

Planering av arbetsområde Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500 årskurs 4-5:

Under en del höstterminen kommer vi att arbeta ca åtta veckor med ett arbetsområde i historia som spänner över många hundra år.

Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·         kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
·         reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
·         använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.

Centralt innehåll:
·         Norden befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
·         Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
·         De nordiska staternas bildande.
·         Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.
·         Några av de europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.
·         Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
·         Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
·         Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
·         Tidsbegreppen vikingatiden och medeltiden samt olika syn på deras betydelser.

I arbetet bedöms:
·         Vilka kunskaper du har om perioden.
·         Hur du resonerar kring orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar.
·         Om du kan undersöka olika tidsperioder och beskriva samband mellan olika tidsperioder.
·         Om du kan visa och motivera hur historien har påverkat vår tid.
·         Om du kan använda historiska källor och hur du resonerar kring källornas användbarhet.
·         Hur du resonerar kring tolkningar av olika historiska händelser och tidsperioder.
·         Hur du använder historiska begrepp.

Bedömningen sker av:
·         Enskilda övningar under lektionstiden.
·         Gruppuppgifter under lektionstid.
·         Två läxförhör som du läst på till hemma.


Undervisning: Du kommer få undervisning genom lärarledda lektioner, textläsning, filmer, övningar, gruppuppgifter och enskilt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar