Planering
av arbetsområde Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500 årskurs 4-5:
Under en del höstterminen kommer vi att
arbeta ca åtta veckor med ett arbetsområde i historia som spänner över många
hundra år.
Följande
mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
använda en
historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,
händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·
kritiskt
granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
·
reflektera över
sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika
perspektiv, och
·
använda
historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och
används.
Centralt
innehåll:
·
Norden
befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
·
Nordens
kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och
migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens
handelssystem.
·
De nordiska
staternas bildande.
·
Kristendomens
införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och
de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika
människor och grupper.
·
Några av de
europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.
·
Vad
arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra
kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i
levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
·
Exempel på
hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i
våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och
gränser.
·
Vad
begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens,
källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
·
Tidsbegreppen
vikingatiden och medeltiden samt olika syn på deras betydelser.
I
arbetet bedöms:
·
Vilka
kunskaper du har om perioden.
·
Hur du
resonerar kring orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar.
·
Om du kan
undersöka olika tidsperioder och beskriva samband mellan olika tidsperioder.
·
Om du kan
visa och motivera hur historien har påverkat vår tid.
·
Om du kan
använda historiska källor och hur du resonerar kring källornas användbarhet.
·
Hur du
resonerar kring tolkningar av olika historiska händelser och tidsperioder.
·
Hur du
använder historiska begrepp.
Bedömningen sker av:
·
Enskilda övningar under lektionstiden.
·
Gruppuppgifter under lektionstid.
·
Två läxförhör som du läst på till hemma.
Undervisning: Du kommer få undervisning genom lärarledda lektioner, textläsning, filmer, övningar, gruppuppgifter och enskilt arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar