Under ca fem veckor av höstterminen kommer vi att arbeta med detta arbetsområde i ämnet geografi. Du kommer lära dig att använda olika typer av geografiska källor som kartor, tabeller och satellitbilder. Du kommer också att få öva på att värdera geografiska källor och öva på namngeografi.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
göra geografiska analyser av omvärlden och
värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier,
metoder och tekniker
Centralt innehåll:
·
Namn och läge på världsdelarnas viktigare
länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
·
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger,
symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.
·
Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och
presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med
hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg
som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.
·
Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till
exempel av samhällsplanering i närsamhället.
·
Centrala ord och begrepp som behövs för att
kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
I arbetsområdet bedöms om:
·
du kan undersöka omvärlden genom att använda
kartor och andra geografiska verktyg
·
du kan resonera kring olika källors trovärdighet
och relevans
·
du har kunskaper i namngeografi
·
du kan beskriva geografiska lägen och
storleksrelationer gällande olika geografiska objekt
Bedömning sker av:
·
ditt kartarbete under arbetets gång.
·
genom läxförhör under arbetsområdets gång där du
visar både kunskaper i namngeografi och kännedom om geografiska begrepp.
·
Ett skriftligt arbete där du visar att du kan
använda och värdera olika geografiska källor, lämnas in vid arbetets slut.
·
fältstudieuppgifter i närområdet under arbetets
gång.
Undervisning:
Undervisningen kommer ske genom lärarledda genomgångar, läsning av texter i läroboken, geografiska övningar med kartor och tabeller, fältstudier, uppsatsskrivande och studier av material från Internet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar