torsdag 15 maj 2014

Lag och Rätt åk 4-5

Planering i samhällskunskap för arbetsområdet: Rättigheter och rättsskipning åk 4-5
Vi kommer arbeta med följande arbetsområde i ca fyra veckor.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
·         uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
·         söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
·         reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Centralt innehåll:
·         Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.
·         De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
I arbetet bedöms följande mål:
·        Om du har kunskaper om vilka rättigheter och skyldigheter du har i samhället.
·        Om du kan beskriva hur ett demokratiskt samhälle är uppbyggt.
·        Om du kan använda begrepp inom samhällskunskap.
·        Om du kan använda olika källor att söka information och om du kan resonera kring källornas användbarhet.
Bedömningen sker av:
Skriftliga uppgifter enskilt och i grupp.

Undervisning: Genomgångar, filmvisning och arbete i häftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar