Vi kommer arbeta med följande arbetsområde i ca fyra veckor.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
analysera
samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
·
uttrycka och
värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och
argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
·
söka
information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera
deras relevans och trovärdighet,
·
reflektera
över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och
beslutsprocesser.
Centralt innehåll:
·
Samhällets
behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och
dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.
·
De mänskliga
rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i
enlighet med barnkonventionen.
I arbetet bedöms följande mål:
·
Om du har
kunskaper om vilka rättigheter och skyldigheter du har i samhället.
·
Om du kan
beskriva hur ett demokratiskt samhälle är uppbyggt.
·
Om du kan
använda begrepp inom samhällskunskap.
·
Om du kan
använda olika källor att söka information och om du kan resonera kring
källornas användbarhet.
Bedömningen sker av:Skriftliga uppgifter enskilt och i grupp.
Undervisning: Genomgångar, filmvisning och arbete i häftet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar