Planering i samhällskunskap för
arbetsområdet: Individer och gemenskaper 8-9:
Vi kommer arbeta med följande arbetsområde resten av vårterminen.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
reflektera
över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
·
analysera
och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika
perspektiv,
·
reflektera
över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och
beslutsprocesser.
Centralt innehåll:
·
Ungdomars
identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel
av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
·
Sveriges
befolkning, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning.
Konsekvenser av detta, till exempel socialt, kulturellt och ekonomiskt.
·
Svenska
välfärdsstrukturer och hur de fungerar, till exempel sjukvårdssystemet,
pensionssystemet och arbetslöshetsförsäkringen. Vilket ekonomiskt ansvar som
vilar på enskilda individer och familjer och vad som finansieras genom
gemensamma medel.
·
Immigration
till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället.
I arbetet bedöms följande mål:
·
Om du har
kunskaper om hur samhället fungerar och om du kan beskriva samband mellan olika
delar i samhället.
·
Om du kan
resonera kring hur individer och samhället påverkar varandra och hur man har
möjlighet att påverka olika situationer
Bedömningen
sker av:
·
Enskilda skriftliga uppgifter (se separata
instruktioner).
·
Ett grupparbete som du gör tillsammans med en
klasskompis (se separat instruktion).
Undervisning: Genomgångar, gruppdiskussioner, egna skriftliga arbeten och grupparbete.
Enskild uppgift Beskriva ur olika
perspektiv när förutsättningarna för livet ser olika ut:
Du ska
beskriva en person som heter Kim, 16 år gammal utifrån tre perspektiv.
Socioekonomisk bakgrund:
1 a). Beskriv
Kims liv de närmaste fem åren om Kim kommer från Kvicksund.
b). Beskriv
Kims liv de närmaste fem åren om Kim kommer från Alby.
Kön:
2a). Beskriv
Kims liv de närmaste fem åren om Kim är en tjej.
b). Beskriv
Kims liv de närmaste fem åren om Kim om Kim är en kille.
Sexuell läggning:
3 a).
Beskriv Kims liv de närmaste fem åren om Kim är heterosexuell.
b). Beskriv
Kims liv de närmaste fem åren om Kim är homosexuell.
Enskild
uppgift: Konsekvenser av befolkningssammansättningen i Sverige:
Vilka möjligheter finns det i Sverige kopplat till vår befolkning?
Vilka problem finns det i Sverige kopplat till vår befolkning?
Vilka konsekvenser får segregationen i samhället?
Hur ska man i framtiden kunna öka integrationen?
Grupparbete:
Välfärdssystemet i Sverige:
Beskriv offentliga sektorns ansvar.
Beskriv den enskilda individens ansvar.
Bedömning
|
E
|
C
|
A
|
Kunskaper
|
Grundläggande
|
Goda
|
Mycket
goda
|
Samband
|
Enkla
|
Förhållandevis
komplexa
|
Komplexa
|
Begreppsanvändning
|
I huvudsak
fungerande
|
Relativt
väl fungerande
|
Väl
fungerande
|
Resonemang
|
Enkla
|
Relativt
väl utvecklade
|
Välutvecklade
och nyanserade
|
Perspektiv
|
I viss
utsträckning växla
|
Förhållandevis
stor utsträckning växla
|
I stor
utsträckning växla
|
Informationssökning
|
I huvudsak
fungerande
|
Relativt
väl fungerande
|
Väl
fungerande sätt
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar