torsdag 20 mars 2014

Samhällskunskap Individer och gemenskaper åk 8-9

Planering i samhällskunskap för arbetsområdet: Individer och gemenskaper 8-9:

Vi kommer arbeta med följande arbetsområde resten av vårterminen.

Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
·         analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv,
·         reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

Centralt innehåll:                 
·         Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
·         Sveriges befolkning, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning. Konsekvenser av detta, till exempel socialt, kulturellt och ekonomiskt.
·         Svenska välfärdsstrukturer och hur de fungerar, till exempel sjukvårdssystemet, pensionssystemet och arbetslöshetsförsäkringen. Vilket ekonomiskt ansvar som vilar på enskilda individer och familjer och vad som finansieras genom gemensamma medel.
·         Immigration till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället.

I arbetet bedöms följande mål:
·         Om du har kunskaper om hur samhället fungerar och om du kan beskriva samband mellan olika delar i samhället.
·         Om du kan resonera kring hur individer och samhället påverkar varandra och hur man har möjlighet att påverka olika situationer

Bedömningen sker av:
·         Enskilda skriftliga uppgifter (se separata instruktioner).
·         Ett grupparbete som du gör tillsammans med en klasskompis (se separat instruktion).

Undervisning: Genomgångar, gruppdiskussioner, egna skriftliga arbeten och grupparbete.



Enskild uppgift Beskriva ur olika perspektiv när förutsättningarna för livet ser olika ut:
Du ska beskriva en person som heter Kim, 16 år gammal utifrån tre perspektiv.
Socioekonomisk bakgrund:
1 a). Beskriv Kims liv de närmaste fem åren om Kim kommer från Kvicksund.
b). Beskriv Kims liv de närmaste fem åren om Kim kommer från Alby.
Kön:
2a). Beskriv Kims liv de närmaste fem åren om Kim är en tjej.
b). Beskriv Kims liv de närmaste fem åren om Kim om Kim är en kille.
Sexuell läggning:
3 a). Beskriv Kims liv de närmaste fem åren om Kim är heterosexuell.
b). Beskriv Kims liv de närmaste fem åren om Kim är homosexuell.

Enskild uppgift: Konsekvenser av befolkningssammansättningen i Sverige:
Vilka möjligheter finns det i Sverige kopplat till vår befolkning?
Vilka problem finns det i Sverige kopplat till vår befolkning?
Vilka konsekvenser får segregationen i samhället?
Hur ska man i framtiden kunna öka integrationen?

Grupparbete: Välfärdssystemet i Sverige:
Beskriv offentliga sektorns ansvar.
Beskriv den enskilda individens ansvar.

Bedömning
E
C
A
Kunskaper
Grundläggande
Goda
Mycket goda
Samband
Enkla
Förhållandevis komplexa
Komplexa
Begreppsanvändning
I huvudsak fungerande
Relativt väl fungerande
Väl fungerande
Resonemang
Enkla
Relativt väl utvecklade
Välutvecklade och nyanserade
Perspektiv
I viss utsträckning växla
Förhållandevis stor utsträckning växla
I stor utsträckning växla
Informationssökning
I huvudsak fungerande
Relativt väl fungerande
Väl fungerande sätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar