torsdag 5 mars 2015

LPP i Geografi för åk 4-5

LPP i Geografi för arbetsområde: Geografins metoder, begrepp och arbetssätt årskurs 4-5

Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker,

Centralt innehåll:               
·         Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.
·         Namn och läge på övriga Europas länder samt viktigare öar, vatten, berg, regioner och orter.
·         Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
·         Insamlingar och mätningar av geografiska data från närområdet, till exempel åldersfördelning, trafikflöden och vattenförbrukning.
·         Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap, till exempel hur marken används i närmiljön.
·         Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

I arbetet bedöms följande mål:
·        Hur du kan undersöka omvärlden genom att använda kartor.
·        Hur du kan resonera kring kartors användbarhet.
·        Hur du använder kartor vid en fältstudie.
·        Vilka kunskaper du har i namngeografi.
·         Om du kan beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografisk objekt.

Bedömningen sker av:
·         Kartuppgifter under lektionstid.
·         Förhör på kartors användbarhet, lägen och storleksrelationer.
·         En fältstudie.
·         Tre olika förhör på namngeografi.


Undervisning: Genomgångar, filmvisning, fältstudier, eget arbete och olika övningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar