LPP i Geografi för
arbetsområde: Geografins metoder, begrepp och arbetssätt årskurs 4-5
Följande mål i
ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
göra geografiska analyser av omvärlden och
värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier,
metoder och tekniker,
Centralt innehåll:
·
Namn och läge på Sveriges landskap samt orter,
berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.
·
Namn och läge på övriga Europas länder samt
viktigare öar, vatten, berg, regioner och orter.
·
Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler
och skala. Topografiska och tematiska kartor.
·
Insamlingar och mätningar av geografiska data
från närområdet, till exempel åldersfördelning, trafikflöden och
vattenförbrukning.
·
Fältstudier för att undersöka natur- och
kulturlandskap, till exempel hur marken används i närmiljön.
·
Centrala ord och begrepp som behövs för att
kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
I arbetet bedöms följande mål:
·
Hur du kan
undersöka omvärlden genom att använda kartor.
·
Hur du kan
resonera kring kartors användbarhet.
·
Hur du använder
kartor vid en fältstudie.
·
Vilka kunskaper
du har i namngeografi.
·
Om du kan
beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografisk objekt.
Bedömningen sker av:
·
Kartuppgifter under lektionstid.
·
Förhör på kartors användbarhet, lägen och
storleksrelationer.
·
En fältstudie.
·
Tre olika förhör på namngeografi.
Undervisning: Genomgångar, filmvisning, fältstudier, eget arbete och olika övningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar