Vi kommer arbeta med följande arbetsområde i ca en vecka.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
reflektera
över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och
beslutsprocesser.
·
söka
information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera
deras relevans och trovärdighet,
Centralt innehåll:
·
De
nationella minoriteterna och samernas ställning som urfolk i Sverige samt vad
deras särställning och rättigheter innebär.
I arbetet bedöms följande mål:
·
Hur eleven kan
redogöra för de nationella minoriteterna och deras särställning och
rättigheter.
·
Om eleven
kan använda olika källor, granska dem och göra ett skriftligt arbete.
Bedömningen sker av:Ett enskilt, skriftligt arbete om samerna och de nationella minoriteterna.
Du ska göra ett skriftligt arbete som ska innehålla följande:
·
Vilka nationella minoriteter finns det i
Sverige?
·
Varför har dessa grupper en särställning i
samhället?
·
Vilka rättigheter har samerna och de nationella
minoriteterna?
·
Fakta om samerna och en annan valfri minoritet.
·
Vilka källor har du använt?
·
Vilken trovärdighet har dina källor?
·
Valfritt eget innehåll.
Undervisning: Lärarledda
genomgångar, textläsning samt eget skriftligt arbete,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar