torsdag 22 januari 2015

Nationella minoriteter

Planering i samhällskunskap för arbetsområdet: Nationella minoriteter åk 7
Vi kommer arbeta med följande arbetsområde i ca en vecka.
Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·         reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
·         söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
Centralt innehåll:
·         De nationella minoriteterna och samernas ställning som urfolk i Sverige samt vad deras särställning och rättigheter innebär.
I arbetet bedöms följande mål:
·         Hur eleven kan redogöra för de nationella minoriteterna och deras särställning och rättigheter.
·         Om eleven kan använda olika källor, granska dem och göra ett skriftligt arbete.
Bedömningen sker av:
Ett enskilt, skriftligt arbete om samerna och de nationella minoriteterna.
Du ska göra ett skriftligt arbete som ska innehålla följande:
·         Vilka nationella minoriteter finns det i Sverige?
·         Varför har dessa grupper en särställning i samhället?
·         Vilka rättigheter har samerna och de nationella minoriteterna?
·         Fakta om samerna och en annan valfri minoritet.
·         Vilka källor har du använt?
·         Vilken trovärdighet har dina källor?
·         Valfritt eget innehåll.
Undervisning: Lärarledda genomgångar, textläsning samt eget skriftligt arbete,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar