Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
·
använda en
historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,
händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·
använda
historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och
används.
Centralt innehåll:
·
Jämförelser
mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till
exempel i Afrika, Amerika och Asien.
·
Antiken, dess
utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
·
Vad historiska
källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om
likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
·
Hur historia kan
användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
·
Hur historia kan
användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras
villkor och värderingar.
·
Vad begreppen
kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och
hur de används i historiska sammanhang.
·
Några historiska
begrepp, till exempel antiken, samt olika syn på dess betydelse.
I
arbetet bedöms följande mål:
·
Vilka kunskaper
du har om forna civilisationer och antiken. Visa i arbetsuppgifter och förhören.
·
Om du kan
resonera kring orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och hur
människors levnadsvillkor påverkas av den tid de lever i. Visas i
arbetsuppgifter och grupparbete.
·
Om du kan använda
historiskt källmaterial och utifrån det dra slutsatser, resonera kring källors
trovärdighet och relevans. Visas i arbetsuppgifter och grupparbetet.
Bedömningen
sker av:
·
Uppgifter i
historiskt källmaterial kring flodkulturerna. Inlämning av frågor.
·
Skriftliga förhör
om Grekland och Rom.
·
Skriftligt grupparbete
som redovisas muntlig: fördjupning i valfritt ämne två och två.
Undervisning: Lärarledda genomgångar, textläsning i läroboken, skriftliga uppgifter, grupparbete kring fördjupning och muntlig redovisning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar