Ni ska under några veckor arbeta med att göra planscher om olika processer. Dessa ska sedan redovisas muntligt inför klassen.
Arbetsgång:
1.
Välj ämne: vulkanutbrott, istider, jordbävningar,
erosion och bergarter.
2.
Läs flera texter om ert ämne.
3.
Gör en tankekarta om processen utifrån det ni läst.
4.
Fördela vem i gruppen som ska skriva vad.
5.
Skriv en handskriven kladd.
6.
Rita bilder.
7.
Renskriv på dator.
8.
Öva.
9.
Redovisa muntligt.
Att ha med:
·
Planschen ska innehålla både bild (i första hand
egenproducerade) och text. Se till att de kompletterar varandra. Ha gärna med
bildtexter.
·
Ni måste ha med faktakunskaper om den process
som ni valt.
·
Ni måste ha med vilka konsekvenser som er
process har för både människor och natur.
·
Geografiska begrepp som ni förklarar och visar
att ni kan använda.
Planschen kommer att bedömas på följande:
·
Kunskaper ni har med.
·
Resonemang om geografiska processer.
·
Konsekvenser för människor och natur.
·
Hur ni använder geografiska begrepp.
Den muntliga redovisningen kommer att bedömas på om ni kan förmedla det som
ni skrivit på planschen.Lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar